awak disana..tq jadi followers saya..

Friday, August 5, 2011

puasa??? part 2


salam korang semua..
sihat tak hari ni?hah mesti sihat kan
macam mana dengan puasa korang semua ok tak?
tak kan lah dah puasa yak yok kot pagi² buka periuk..
ke ada yang dah ponteng puasa..
ish jangan lah gitu..tak baik tLinkau..
kalo korang nak tahu puasa ni sebenarnya baik tau dari segi kesihatan..
tak caya meh den cerita cikit pada engko..

ok artikel ni aku abik kat en wiki wiki kita..oh sape en wiki wiki tu yeah..hah klik sini :)

puasa dan kelebihan nya pada kesihatan :)


  • kalo korang nak tahu pada zaman moden ni ramai dah orang berpuasa..sebabnya untuk kesihatan...tak caya kalo tak kan tak kan bila korang nak buat pembedahan doktor tu suruh korang berpuasa..nak tahu apa alasannya..sebab nya dia takot masa pembedahan tu belaku aspirasi pneumonia iaitu jadah² yang korang makan tadi kan ada kat perut so bila pembedahan korang tak sedar kan diri so kemunginan makanan yang dah terbanyak tu boleh naik ke korang punya paru² n ini sanagt bahaya..boleh mati tau :) selain itu makanan yang ada dalam perut korang tu boleh menyebabkan kurang nya berkesan ubat bius tu pada korang

  • selain tu kan ada lah gak orang ni puasa sebabnya nak diet :) kan kurus tu cantik..(aku ni plak bila lah nak diet nya hah..duk umah sebulan lebih ni rasa macam dah kena pam² medadak naik lemak² semua..nasib baik lah uniform muat lagi..kalo tak naya jew) Biasanya mereka perlu berpuasa agak lama, sekurang-kurangnya seminggu ke sebelum ia berkesan. tapi kekadang dorang i amalkan makanan sihat macam makan sayur dengan buah jew :) tapi kan aku ada baca artikel tau..kalo kita nak diet dengan tak akan nanti korang nya metabolisme akan jadi rendah so nanti bila korang stop diet n korang makan macam biasa berat badan korang akan naik berganda lagi sebab kadar metabolisme rendah..so kalo diet kan bersenam gak supaya kadar metabolisme meningkat :)

  • tambahan pula bila korang puasa kan dia dapat rehat kan lah jap perut korang tu..letih kot dia asyik kena keja je..korang pon kalo keja duk sibuk kira cuti..apakan lagi perut..dia pon duk kira bila nak ramadhan ni..dapat aku rehat :)

  • pastu kan kalo korang nak tahu bila korang puasa kan dapat lah menghancurkan sisa toksin dalam darah korang..yelah masa nilah perut korang tu berpeluang melakukan keja lain..cam korang masa ni lah koran dapat wat keja lain cam berkebun ke..hahh tak pon duk panas kan en. lappy cam aku ni hah..lagi masyuk g panas kan tv dirumah :)

  • lagi² plak kalo korang ni jenis smoking hah masa ni lah rasa tanamkan azam dah berhenti isap rokok tu hah..ish..dah lah bau rokok tu busuk katakan tak nak
    ..cam tu juga kalo korang alkoholic..taubat lah :)



so dari puasa ni mungkin boleh menyebab anda panjang umur..sape tau kan..
tapi pape pon ajal maut di tangan Allah..kita hanya merancang n menjaga nya sebaik mungkin




p/s : ish kalo kena keja kat klinik ni kena rajin² bagi talk pasal kesihatan..hahhahah :)





thankz google for the image :)

update : harap maaf dengan setiap kesalahan ejaan..saya memang mengalami masalah tersebut..biasalah kanak-kanak ribena :) awak boleh tinggalkan komen kalo nak ye..klik komen diatas..mari komen :)

No comments: