Thursday, July 14, 2011

day 3 cabaran 30 hari : benda yang anda selalu buat sebelum tido



alahai...tajuk tuk hari ni ala² cerita kat tv lah..
sebelum tido..
ada orang nyanyikan.orang baca buku cerita..
acececece..so sweet laaa...

kalo lah masa boleh putar balik..
nak je jadi cam dulu..
ada je orang dodoi nak tido..

benda yang aku wat sebelum tido...
main sms..in calling hingga tertido...
(pssstttt aishh..yeke..ooppss)

aku kurang pasti lah apa aku wat sebelum tido..
cuci muka + gosok gigi kot (korang jangan bagitau orang lain..sebabnya aku ni ada masalah bila bangun pagi tanpa gosok gigi terus g take breakfast..kalo tak gosok gigi sebelum tido susah lah gamaknya..auuww malu u)

kalo kat kolej tu..borak² jap ngan member sampai mata terpejam
oh yaaa..aku dengar lagu kat fon..pasang earfon then dengar lagu sampai tido..
tapi tu bila mata aku tak dapat nak pejam lah..
tapi kalo boleh aku nak elakkan dari wat cam ni..
sebabnya kajian yang dibuat..bila kita tido sambil dengar lagu cam tu..kita takkan dapat tido yang lena..bila tak dapat tido lena..so tido yang patutnya 6 jam je jadi berpuluh jam..
so aku memang nak elakkan sebab nak dapatkan tido yang lena serta memuaskan..so bila bangun pagi..wah nyamannya...


ok kat sini aku tampilkan lah sekali tips tuk mendapatkan tidur yang lena + memuaskan
  • Menetapkan rutin waktu tidur yang sesuai. Contohnya, tetapkan waktu tidur korang kul 11.30 malam. so korang kena pastikan bila dah dekat jam 11.30 malam tu, g lah layan tilam empuk korang sampai mata terpejam. Golek² sikit, termenung sikit, berangan sikit, dan jangan lupe baca ayat Quran yang dianjurkan seperti ayat kursi, 3 Qul dan doa tidur.Janganlah pulak, dah dekat kul 11 malam, baru nak terhegeh-hegeh nak layang blog ke..movie ke apa² ke. Nanti syok layan movie main game layan blog abislah terlajak pulak masa untuk korang tidur. Patutnya tidur pukul 11.30 malam, tapi disebabkan layan jadah² tu..hah ko terus tertidur 3 pagi. ambik ko terus tersenguk² esoknya sebab tak cukup tido
  • Padamkan semua lampu. Tidur dalam gelap. Sesetengah orang ada juga yang tak boleh tidur dalam keadaan yang terlalu gelap. Apa²pun, ejas la ikut kesesuaian anda. kalo aku selagi tak gelap aduhai memang aku tido jap jaga jap jaga la jawabnya..pastu esok siap lah..lemah semacam je..tak semangat lansung.
  • Tutup semua peralatan yang menyebabkan bunyi bising, contohnya radio , TV lagi masyuk korang duk plak sumpat telinga korang ngan earfon pastu dukpasang mp3 mak ko bagi pecah itu gegendang telinga
  • 5 minit sebelum tidur, sembur sedikit air freshner dalam bilik tidur supaya udara menjadi lebih segar dan harum gitu.kalo ko nak lagi harum sebelum tido ko sembur minyak wangi kat badan korang..dulu msa aku kat kolej ada sorang senior ak ni memang wat cam tu..memang terbaik lah..sebelum tido je memang confirm bilik harum..dah tu minyak wangi kuat sey bau..nyaman je nak tido..selalu lah aku dpat tido lena sem tu..(nak harapkan aku sembur..memang tak lah..)

ni aku nak cakap sikit..bila korang tak cukup tido so ni lah kesan yang korang akan dapat..abik ko..
  • menyebabkan peningkatan berat badan
  • menyebabkan tekanan darah tinggi (darah tinggi ni kalo dah dapat memang tak de ubatnya..ubat kalo doktor bagi pon just tuk kawal..bila sekali dah kena darah tinggi selamanya korang memang ada darah tinggi..cuma ikut korang nak kawal darah tu camne..nak bagi tinggi ke tak)
  • menyebabkan sistem imun kurang berkesan
  • menyebabkan badan jadi lemah dan lesu
  • menyebabkan muka jadi tak ceria dan pucat
  • menyebabkan pedih-pedih pada mata dan mata jadi merah
  • mudah tumbuh jerawat pada muka
  • menyebabkan otak berserabut dan tertekan
  • mudah pening kepala




No comments: